Monday, July 25, 2011

jerai oh jerai

last week aku gi gunung jerai.ngan fmly aku.aku tak tau pun ape yg ade kat gunung tu.aku ikut je.bapa aku ckp saja nak bawak bejalan,cuti.tp aku rasa die yg nk bjalan.aku ikut kan aja.

GUNUNG JERAI.
gunung ni located at kuala muda,kedah.which historically, there was a kingdom of "raja bersiong" located at the foot of the mountain (lembah bujang). later,there was a syeikh (aku tak ingat nama dia,which die yg islam kan sultan muzaffar syah) and dia ada plan nak buat masjid kat atas gunung ni,but somehow yg tinggal is satu telaga which the name of the telaga is given sempana nama beliau~

gunung ni jugak ada satu batu besa. batu besa ni berbentuk kapal, and of course, 'batu kapal' the name given.according to the legend, the ship was belongs to merong mahawangsa~ (haha..ingat die je aku nak tegelak,x tau pasal). org ckp kapal tu kene sumpah oleh sorg pembesar time die nak labuh kan dkat PULAU SERAI (origin of gunung JERAI).

And now dah jadi gunung ni dah ada tempat untuk rekreasi,campsite, ada hotel kat atas (regency jerai hill resort,tempat kitorang stay),ada museum,air terjun, tak ingat dah aku ape lagi. Anyways, dr kaki bukit tu,smpai ke atas,12km .The journey took around half n hour smpai atas.the road is very winding and curam. Masa otw naek atas tu,aku yg drive,agak cuak gak a. and time tu, aku xtau apa yg ada kat atas tu sebab, kereta yg turun gila-gila gak , Mercedes la,bmw la,4wd jgn ckp a. skali bila da smpai resort , resort tu lawa a (not as xpected) and I tot 5 bintang, tp 4 bintang sja~.  

Interior bilik die pulak, modern style n aku suka!. Pastu time kitorang smpai2 tu, weather agak cloudy. Bes gila sebab dpt nampak awan lalu depan mata ja beb. Bukak sliding door bilik, 3 meter depan je, awan dok gerak2. (mak aku ckp tu kabus,tapi aku nak ckp awan gak).

The next morning, kakak2 aku plak smpai,dorang nak join gak. So kitorang kene pindah bilik gi bilik yg besa skit. N pagi tu,baru la Nampak view dr atas. Aku suka sebab Nampak sawah padi banyak2.*teruja*.
pastu, mak aku plak jenis yg kalo travel, kalo boleh,nak angkot rumah bawak skali.bnyk gila brg ,especially brg masak. Just name it,sume ada. Penapis,blender,belacan, mcm2 lagi a. TAPI ,bila dah mak yg masak ,mmg tak leh nak ckp apa a.surrender a.nyum2!



Before balik,ktrg singgah museum. Tak bes,sebab tunjuk pasal pokok2,jenis kayu2,batu2,jenis batu2 ,which bende yg aku taknak tau (budak ni mmg mlas sket nak tgk bende2 cmni). Bukan apa, yg aku nak tau is die punya history,tp tak bnyk sgt. Huhu.so far, the trip bg aku best a.sbb bg can utk aku kua amek gamba n spent time ngan my family.

p/s : *aku skang terfikir nak plan trip sendiri ,n dlm pala otak aku skang is sipadan island.muahaha.
       *i will upload more photo at my flickr soon.
         



No comments:

Post a Comment